Le lundi de la culture//Culture's Monday
Le Pérou, en forme longue la République du Pérou, est situé dans l'ouest de l’Amérique du Sud. Entouré par l'Equateur, la Colombie, le Brésil, la Bolivie, le Chili et l’océan Pacifique, il est le troisième plus grand pays du sous-continent par sa superficie : 1 285 220 km2.
Lima, une vaste aire urbaine de 9 millions d'habitants, est la capitale et la plus grande ville du pays. Sa capitale historique est Cusco, ancienne capitale de l’empire inca.
Le nom « Pérou » dérive de Birú, dénomination d’un cacique (chef de tribu) qui vivait près de la baie de San Miguel (Panama), au début du XVIe siècle.
Préhistoire
Les premiers vestiges de présence humaine au Pérou ont été découverts dans la grotte Pikimachay et dateraient de 19.000 avant notre ère. Les populations sont alors pour la plupart nomades, vivent de la chasse de camélidés et de la cueillette et s’abritent dans des grottes.
Les Incas et leur origine se mêlent à la légende. Probablement, ils étaient une tribu guerrière quechua du sud de la sierra. Entre 1100 et 1300, ils se déplacent peu à peu vers le nord de la région jusqu’à la vallée fertile de Cuzco, occupée alors par des peuples aymaras. Cependant, la véritable expansion des Incas commence en 1438, avec Pachacútec (1438-1471), qui conquiert les terres voisines. Durant les 70 dernières années de cette période, le royaume de Cuzco forme un vaste empire qui s’étend sur toutes les Andes. Les Incas se rebelleront plusieurs fois, notamment en 1536 sous le commandement de Manco Inca. La ville de Vilcabamba devient le centre d'un noyau de résistance inca qui y subsistera jusqu'en 1572. La résistance aura un sursaut aux XVIIe et XVIII siècles avec pour objectif de restaurer l’empire inca.
Les Espagnols instituèrent le système de l’encomienda : les Amérindiens devaient payer un tribut, dont une partie allait à Séville. Les encomenderos étaient chargés également de les christianiser.
Après l'établissement de la vice-royauté, le Pérou devint l'une des premières sources de la richesse pour l'Espagne.
Indépendance
Entre 1780 et 1781, la vice-royauté du Pérou connut la plus violente insurrection de son histoire, c’était à l’origine une révolte fiscale, mais qui se transforma en un mouvement revendiquant l’autonomie par rapport à la Couronne espagnole. Après quelques batailles, la révolte fut écrasée de manière extrêmement violente.
Le processus d’indépendance prit définitivement son élan avec le soulèvement des propriétaires terriens d'origine espagnole à leur tête : José de San Martin et Simon Bolivar. L'émancipation devint effective en décembre 1824. Après cette victoire, une scission sépara le pays en Haut-Pérou, fidèle à Bolivar (la Bolivie actuelle) et bas Pérou (le Pérou actuel).
L'Espagne reconnut l’indépendance du Pérou en 1880, établit des relations diplomatiques et signa un traité de paix et d’amitié définitif la même année.
Le système politique actuel repose sur la Constitution de 1993. Depuis 2002, le Pérou a été divisé en 24 départements et un important processus de décentralisation a été mis en place.
Langues
Parmi ses trois langues officielles, la plus parlée est l'espagnol, suivie du quechua et de l’aymara.
Habitants
Le nombre d'habitants est de 31 826 018 en 2017. Les peuples descendant des Incas, principalement Quechuas et Aymaras, représentent le groupe le plus important (45 % de la population), suivis par les métis Européens/Amérindiens (37 %) et les descendants d’Européens (15 %).
Géographie
Le Pérou occupe une surface de 1 285 220 km2 et possède 2 414 km de côtes.
On peut distinguer trois grandes zones naturelles : la « costa » (côte) bordée par l'océan Pacifique, 60 % de la population, 10 % de la superficie ; la « sierra » (montagne), 30 % de la population, 30 % de la superficie ; la « selva » (forêt d'Amazonie péruvienne), 10 % de la population, 60 % de la superficie.
Le climat est tropical à l'est, désertique et sec à l'ouest. Ses déserts côtiers sont provoqués par la présence d'un courant océanique sud-nord, donc froid, qui remonte la côte Pacifique. Dans la chaîne des Andes, le climat est tempéré à froid en fonction de l'altitude.
Sismicité
Le Pérou est situé sur une faille sismique, ce qui provoque, chaque année, un certain nombre de tremblements de terre, dont l’intensité reste faible. Cependant, des séismes majeurs ont provoqué un grand nombre de victimes et des destructions considérables, comme celui de Yungay, en 1970, qui fit entre 25 000 et 30 000 morts.
Les inondations et glissements de terrain sont dus au phénomène El Niño. Il existe une activité volcanique dans le centre des Andes.
Les ressources naturelles sont le cuivre, l'argent, l'or, le pétrole, le minerai de fer, le charbon et les phosphates. La pêche constitue aussi une importante ressource naturelle ainsi que les fruits des arbres.
Biodiversité
Doté de ressources naturelles exceptionnelles, le Pérou est l’un des dix-sept pays caractérisés par une mégadiversité biologique. Il compte 84 des 117 zones naturelles existantes au monde et possède 5 872 espèces endémiques (parmi lesquelles 118 types uniques d’oiseaux, 113 espèces de reptiles et 60 variétés différentes de mammifères).
Le Pérou dispose d'un vaste réseau de parcs nationaux, de réserves naturelles et de lieux historiques nationaux. L'ensemble de ces sites couvre une superficie de 18 283 508 ha, soit 14 % du territoire péruvien. L'INRENA (Institut national de ressources naturelles) gère la plupart des aires protégées.
Littérature
Le poète César Vallego (1892 Santiago de Chuco -1938 Paris) est considéré comme le poète péruvien le plus célèbre et l'une des figures les plus importantes de la poésie hispano-américaine du XXe siècle.
Mario Vargas Llosa, marquis de Vargas Llosa, né le 28 mars 1936 à Arequipa au Pérou, est auteur de romans et d’essais politiques. Comme beaucoup d'auteurs hispano-américains, Mario Vargas Llosa s'est engagé en politique tout au long de sa vie. Ses opinions se sont progressivement déplacées du communisme au libéralisme. En 1990, il est candidat à l’élection présidentielle péruvienne à la tête d'une coalition, le Front démocratique, qui perd face à Alberto Fujimori.
Vargas Llosa rédige La Ville et les Chiens à Paris en 1963, ouvrage qui fait de lui un auteur de renom. Son roman est traduit presque aussitôt dans une vingtaine de langues et se voit salué par la presse étrangère pour son originalité. Ses souvenirs sinistres de son séjour à l’Académie militaire de Lima (il a 14 ans) inspirent le roman. Varga Llosa est vivement critiqué dans son pays pour s'être attaqué à l'institution militaire, cent exemplaires du roman sont brûlés dans la cour du collège militaire de Lima. Cependant, le livre n'est pas interdit à la vente et connaît un grand succès public au Pérou.
Dans La Maison verte (1966), l'auteur évoque, avec un grand souci du détail et un impressionnant souffle narratif, la vie dans la lointaine forêt péruvienne et la zone urbaine de Piura.
Le 7 octobre 2010, il reçoit le prix Nobel de littérature. La même année, il est titré marquis de Vargas Llosa par le roi d'Espagne, Juan Carlos Ier.
En 2016, il devient le premier auteur de langue étrangère à entrer de son vivant dans la Bibliothèque de La Pléiade.
Musiques et danses
Elles sont nombreuses au Pérou. La musique andine la plus populaire est le huayno. Dans les villes, la musique la plus répandue est la musique chicha, fusion entre la cumbia et le huayno. La musique péruvienne est très influencée par les traditions espagnoles mais également africaine (festejo, musica criolla).
La danse nationale est la marinera originaire de la côte péruvienne dont l'ancêtre est probablement la zamacueca. Elle est dansée par un ou plusieurs couples. Certains mouvements, notamment le zapateo, rappellent la manière de marcher du cheval. C'est une danse de séduction, l'homme et la femme tournoyant l'un autour de l'autre. Elle est considérée comme « la » danse péruvienne par excellence, par son élégance et sa poésie. Elle fut dansée d'abord par les métisses, les Indiens et les Noirs, dans les quartiers pauvres de la capitale, où ils disposaient d'un espace étroit, ce qui explique les mouvements de peu d'amplitude.
La musique sur laquelle est dansée la Marinera est exécutée au cajón, l'instrument le plus important avec la guitare espagnole, sur un rythme à quatre temps.
Cinéma
Les premières projections publiques de cinéma ont lieu en janvier et février 1897à Lima. La première salle destinée au cinéma est inaugurée en 1909.
Un notable essor du cinéma national a lieu entre 1937 et 1940, sous influence du cinéma argentin et mexicain. Les années 1950 et 1960 correspondent à un développement de la cinéphilie, autour du ciné-club de Cuzco (1955) et de la revue Hablemos de Cine. En 1972, le gouvernement réformiste militaire du général Juan Velasco Alvarado promulgue la Loi 19327 qui encourage le développement du cinéma national.
Francisco J. Lombardi s’affirme comme le second grand réalisateur péruvien après Robles Godoy : La ville et les Chiens (1985), adaptation du fameux roman de Mario Vargas Llosa.
Une nouvelle génération de réalisateurs apparaît durant les années 2000, et le cinéma péruvien s’invite régulièrement dans les festivals internationaux.
//Peru, in its long form Republic of Peru, is located in the west part of South America, surrounded by Equator, Colombia, Brazil, Bolivia, Chile and the Pacific Ocean. It’s the 3rd biggest country of the southern part of the continent by its superficie : 1 285 220 km².
Lima, a big urban area of 9 millions of inhabitant, is the capital and the biggest city of the country. Its historical capital is Cusco, ancient capital of the inca empire.The name “Peru” comes from “Birú”, denomination of a cacique (tribe chief) who lived near San Miguel bay, in the beginning of the 16th century.
Prehistory
The first vestiges of human presence in Peru were discovered in the cave called Pikimachay and would date from 19 000 BC. Populations were then nomades for the majority, they lived of camelid hunting and picking and shelter in caves.
Incas
Their origin are mixed with myth. Probably, they were a war quechua tribe in the south of the sierra. Between 1100 and 1300, they moved little by little near the north of the region until the fertile valley of Cuzco, occupied then by aymaras peoples. However, the real expansion of Incas begins in 1438, with Pachacútec (1438-1471) who conquer the neighboring lands. During the 70 last years of this time, the kingdom of Cuzco formed a large empire which extend on the whole Andes. Incas would rebel several times, including in 1536 under the command of Manco Inca. The city of Vilcabamba became the center of an inca resistance core which would last until 1572. The resistance would have a burst in the 17th and 18th century with the objective of restoring the inca empire.
Spanish people would establish the system of encomienda : Amerindians had to pay a tribute including of part for Sevilla. The encomenderos had to christianise too.
After the establishment of the viceroyalty, Peru became one of the first sources of richness for Spain.
Independance
Between 1780 and 1781, the viceroyalty of Peru knew the most violent insurrection of its history. It was the origin of a fiscal revolt but it would become a movement which wanted autonomy relative to the spain Crown. After a few battles, the revolt was crushed in an extremely violent way.
The process of independence definitely took its impetus with the uprising of the land owners from spain. Their head was José de San Martin and Simon Bolivar. Emancipation became effective in December 1824. After its victory, a scission would separate the country in High-Peru, faithful to Bolivar (current Bolivia) and Low-Peru (current Peru).
Spain recognized the independence of Peru in 1880, established diplomatic relationships and signed a definitive peace and friendship treaty in the same year.
Political system
Nowadays, it’s based on the Constitution of 1993. Since 2002, Peru has been divided in 24 departments and an important process of decentralisation was set up.
Languages
Among its three official languages, the most spoken is spanish, followed by quechua and by aymara.
Inhabitants
They are 31 826 018 in 2017. Peoples who are descendents from Incas, principally Quechuas and Aymaras, represent the most important group (45% of the population), followed by europeans-amerindians metis (37%) and the european descendents (15%).
Geography
Peru occupies a surface of 1 285 220 km² and owns 2 414 km of coasts.Three big natural zones can be distinguished : the “costa” (coast) bordered by the Pacific Ocean, 60 % of the population, 10 % of the size ; the “sierra” (mountain), 30 % of the population, 30 % of the size ; the “selva” (peruvian amazonian forest), 10 % of the population, 60 % of the size.
Climate
It is tropical on the east, desertic and dry on the west. The coastal deserts are provoked by the presence of the south-north oceanic current, so cold, which comes up on the Pacific coast. In the Andean chain, the climate is tempered to cold according to the altitude.
Seismicity
Peru is located on a seismic fault which provoke, each year, a certain number of earthquakes whose intensity stays low. However, the major seisms are provoked a big number of victims and the considerable destructions, like the one of Yungay, in 1970, which made 25 000 to 30 000 deads.
The inondations and landslide were due to the phenomenon El Niño. There is a volcanic activities in the centre of the Andes.Natural resourcesThere are copper, silver, gold, oil, iron ore, coal and phosphates. Fishing constitute also an important natural resource as well as the fruits of the trees.
Biodiversity
With exceptional natural resources, Peru is one of the 17 countries which are characterized by a biological megadiversity. It counts 84 of the 117 natural zones worldwide and owns 5 872 endemic species (among those 118 unique birds types, 113 reptile species and 60 different mammal species).
Peru has the largest network of national parks, natural reserves and national historical places. All of those sites cover 18 283 508 ha, so 14 % of the peruvian territory. The INRENA (National Institute of NAtional REsources) manages most of the protected areas.
Literature
The poet César Vallego (1892 Santiago de Chuco-1938 Paris) is considered as the most famous peruvian poet and one of the most important figures of the hispano-american poetry of the 20th century.
Mario Vargas Llosa, marquis de Vagas Llosa, born on March 28th 1936 in Arequipa in Peru, is an author of novels and political essays. Like a lot of hispo-american authors, Mario Vargas Llosa is involved in politics for all his life. His opinions are progressively moved from communism to liberalism. In 1990, he was a candidate to the presidential election, he was the head of the coalition called Democratic front, which lost against Alberto Fujimori.
Vargas Llosa wrote The time of the Hero (literally “The city and the dogs”) in Paris in 1963, book that made his name. His novel was translated in about 20 languages and was well critiqued by foreign press for its originality. His sinister memories from his time in the military academy of Lima (he was 14) inspired the novel. Varga Llosa was very citiqued in his country for attacking the military institution, a hundred copies of this book were burnt in the yard of the military college of Lima. However, it was not forgiven to sell it and it had a big public success in Peru.
In The green house (1966), the author speaks about, with a big worry of detail and an impressive narrative breathe, the life in the far peruvian forest and the urban zone of Piura.
On October 7th 2010, he got the Nobel prize of literature. The same year, he was titled “marquis de Vargas Llosa” by the king of Spain, Juan Carlos 1st.
In 2016, he became the first author of foreign language to enter alive in the Bibliothèque de la Pléiade (= Pléiades Library).
Music and dances
They are numerous in Peru. The most popular andean music is the huayno. In the cities, the most common music is the chicha one, fusion between cumbia and huayno. The peruvian music is very influenced by spanish traditions but also african ones (festejo, musica criolla).The national dance is the marinera. It’s from the peruvian coast and its ancestor is probably zamacueca. It is danced by one or several couples. Some movements, including the zapateo, remind the way a horse walks. It’s a dance of seduction, the man and the woman turn around each other. It’s considered as “the” peruvian dance per excellence, by its elegance and its poetry. It was danced first by the metisses, the Indians and the Blacks, in the poor quarters of the capital, where they dispose of a thin space, which explains the movements of a little of amplitude.
The music on which the marinera is danced is made by cajón, the most important instrument of the spanish guitar, on a rhythm on 4 times.
Cinema
The first public projections of cinema were on January and February 1897 in Lima. The first room intended for cinema was inaugurated in 1909.The notable essor of national cinema took place between 1937 and 1940, under the influence of argentinian and mexican cinema. The 1950s and 1960s match the development of the cinephilia, around the cine-club of Cuzco (1955) and the paper Hablemos de Cine (= we talk about cinema). In 1972, the military reformist government of the general Juan Velasco Alvarado promulgated the 19327 law which encourages the development of national cinema.
Francisco J. Lombardi assert itself as the second big peruvian director after Robles Godoy : The time of the Hero (1985), adaptation of the famous novel from Mario Vargas Llosa.
A new generation of directors will appear during the 2000s and the peruvian cinema invites itself regularly in international festivals.
Sources : https://fr.wikipedia.org/wiki/P%C3%A9rou, https://fr.wikipedia.org/wiki/Culture_du_P%C3%A9rou, http://www.lemonde.fr/perou/, https://www.actualitix.com/carte-perou.html, https://fr.wikipedia.org/wiki/Civilisation _inca, https://fr.wikipedia.org/wiki/El_Ni%C3%B1o, https://fr.wikipedia.org/wiki/Puya_raimondii, https://fr.wikipedia .org/wiki/Pishtaco, https://fr.wikipedia.org/wiki/Quyllurit%27i, https://fr.wikipedia.org/wiki/Litt%C3%A9rature_p%C3 %A9ruvienne, https://fr.wikipedia.org/wiki/C%C3%A9sar_Vallejo, https://fr.wikipedia.org/wiki/Julio_Ram%C3%B3n_ Ribeyro, https://fr.wikipedia.org/wiki/Mario_Vargas_Llosa, https://fr.wikipedia.org/wiki/Marinera, https://fr.wikipedia .org/wiki/Cin%C3%A9ma_p%C3%A9ruvien, https://antipode-peru.com/quels-sont-les-peruviens-les-plus-connus--passion-perou-fr.